بلاگ

منظور از اینترنت فیبر نوری چیست؟

فیوژن زدن

اینترنت فیبر نوری به کمک کابل های فیبر نوری امکان می دهد که از سیگنال های نور برای ارسال و دریافت داده ها استفاده کنید. اتصال اینترنت فیبر با پهنای باند زیاد، مدت زمان تاخیر کم و با سرعت حدود ۹۴۰ Mbps نقل و انتقال داده ها را عملی می سازد.
کابل فیبر نوری که در این تکنولوژی به کار می رود قادر است داده ها را با سرعتی در حدود هفتاد درصد سرعت نور انتقال دهد. مقاومت کابل های فیبر نوری از دیگر انواع کابل های مرسوم در برابر شرایط آب و هوایی سخت، بالاتر است. در این صورت قطعی برق به حداقل می رسد. همچنین در برابر تداخل الکتریکی مقاومت بسیار خوبی دارد.

اینترنت فیبر نوری

اینترنت فیبر نوری

اینترنت فیبر نوری برای استفاده همزمان چندین کاربر بسیار مناسب است به طوری که می توان اتصال چندین دستگاه را به طور همزمان برقرار نمود. سرویس هایی که از طریق این فیبر قابل دسترسی می باشد، عبارتند از:

امکان آپلود و دانلود سریع فایل ها را فراهم می کند.
امکان بازی آنلاین بدون قطعی و چت ویدئویی چند نفره با دوستان و آشنایان وجود دارد.
گرفتن نسخه پشتیبانی از کل هارد دیسک با حجم زیاد شامل عکس‌ها و ویدئوهای حجم زیاد را به جای چند ساعت، در چند دقیقه امکان پذیر می سازد.
در این اینترنت با سرعت یک فیلم HD دو ساعته در عرض چند ثانیه دانلود می شود. این کار در اینترنت مرسوم با سرعت بیش از 20 مگابیت بر ثانیه حدود 30 دقیقه یا بیشتر طول می کشد.

طرز کار و ساختار اینترنت فیبر نوری چگونه است؟

اینترنت فیبر نوری از تکنولوژی مدرن و پیچیده ای برخوردار است که برای ارسال و دریافت اطلاعات به جای الکتریسیته از پالس های نور استفاده می نماید. این فناوری شامل مدول های زیادی می باشد، ولی دو مدول اساسی آن فیبرهای نوری و شبکه فیبر نوری هستند.

قطر فیبرهای نوری خیلی کمتر از موی انسان بوده و به سختی به 125 میکرون می رسد. به طور معمول چندین فیبر را به هم می پیچنده تا یک کابل فیبر نوری بسازند. ساختار و خواص این کابل ها با کابل های مسی کواکسیال فرق دارند. در این نوع انتقال داده، اطلاعات به فرم باینری روی پالس های لیزر یا نور حاصل از LED سوار می شوند. سپس این پالس های 0 و 1 که مشابه 0s و 1s در الکترونیک است، به سمت پایین فیبرهای نوری حمل می شوند تا مورد بهره برداری قرار بگیرند.

منظور از اصطلاح آخرین مایل چیست؟

دسترسی به اینترنت فیبر نوری از طریق کابل‌های فیبر نوری امکان پذیر می‌شود. در اینصورت داده‌ها سوار بر پالس‌های نوری و از طریق رشته‌های باریک شیشه ای یا پلاستیکی با سرعتی نزدیک به سرعت نور حمل می شوند. این روش بسیار سریع‌تر از اینترنت کابلی است. در اینترنت کابلی حمل داده‌ها توسط سیگنال‌های الکتریکی و روی کابل مسی انجام می­گردد.

پالس های نوری که حامل داده ها می باشند با سرعت بسیار زیاد به دستگاه گیرنده در مقصد می رسند و در آنجا به خروجی الکتریکی تبدیل می شوند. دستگاه های مصرف کننده معمولی می توانند تنها سیگنال های الکتریکی را بفهمند و از آن استفاده نمایند. این عملیات توسط یک قطعه مخصوص از تجهیزات به نام ترمینال شبکه فیبر نوری انجام پذیر است. پس از آن سیگنال دریافتی را از طریق اتصال اترنت یا شبکه محلی به دستگاه مورد مصرف کاربر ارسال می کند. ارتباط بین خط اصلی شبکه فیبر نوری و کاربر نهایی “آخرین مایل” نامیده می شود. البته این فاصله بسیار کوتاهتر از یک مایل یا 1600 متر است.

دیاگرام گیرنده اینترنت فیبر

دیاگرام گیرنده اینترنت فیبر

به اتصالات فیبری که تا خانه، محل کار یا لپتاپ رومیزی کاربر نهایی کشیده می شود، فیبر خالص گفته می شود. سریعترین و گرانترین قسمت “آخرین مایل” فیبر خالص است، زیرا سرعت و پایداری کامل اینترنت فیبر نوری را به طور مستقیم به دستگاه مصرف کننده می رساند.
در برخی از مناطق به جای فیبر خالص از کابل های مسی به عنوان جایگزین استفاده می شود. در اینصورت از ترمینال های کابینتی موجود در خیابان جهت اتصال فیبر به بلوک های مسکونی یا ساختمان های اداری استفاده می شود. این گزینه هزینه کمتری دارد ولی مقداری از سرعت فیبر را در آخرین مایل کاهش می دهد.

آیا اینترنت فیبر سریعتر از انواع دیگر ارتباطات اینترنتی است؟

داده ها و اطلاعات از طریق اتصالات اینترنت فیبر نوری، با سرعت های متفاوتی نقل و انتقال می شوند. فیبر نوری سرعت خیلی زیادی دارد و داده ها را کاملا ایمن انتقال می دهد. به همین دلیل اشخاص بسیاری مانند فریلنسرها و دورکار ها، گیمرهای بازی های اینترنتی، و خانواده‌ها و کسب و کارهایی که همزمان چند کاربر دارند، از این نوع اینترنت استفاده می کنند.
اگر فیبر از طریق کانکتور سیمی به دستگاه روتر وصل شده باشد، سرویس فیبر می تواند سرعت های بارگذاری و دانلود متقارن را تا 940 Mbps برای کاربران تامین کند.

اتصال اینترنتی

اتصال اینترنتی

البته برای تخمین سرعت، نمی توانید از تاثیر وای فای غافل باشید. سرعت اتصال کاربر هر چه باشد می تواند با استفاده از فناوری بی سیم محدود گردد. در اینصورت در مقایسه با کانکتور سیمی که مستقیم وارد روتر محل استفاده کاربر می شود، مقداری از قدرت سیگنال را از دست می دهد و با کاهش پهنای باند مواجه می گردد.

فیبر نوری برای کاربران اینترنت چه مزایایی دارد؟

اینترنت فیبر نوری یکی از بهترین گزینه ها برای ساختمان های مسکونی یا مراکز اداری و تجاری است که به پهنای باند بالا نیاز دارند. به طور مثال هنگامی که همزمان تعدادی از کاربران بخواهند ویدئو پخش کنند یا گیم ‌های آنلاین بازی کنند. همچنین چند نفر همزمان بخواهند از اطلاعات خود نسخه پشتیبان بگیرند یا فایل‌های بزرگی را به ویژه در فواصل طولانی بفرستند یا دریافت کنند.

خانه هایی که اتصال اینترنت فیبر نوری داشته باشند می‌توانند همزمان تمامی دستگاه‌ها و سیستم‌هایی که نیاز به اینترنت دارند را روشن کنند. در اینصورت از دستگاه های حافظ امنیت خانه گرفته تا ابزارهای هوشمند مانند ترموستات، اجاق گاز، یخچال- فریزر و سایر لوازم می توانند به راحتی از طریق اینترنت ارتباط داده ای داشته باشند.

اگر سرعت‌ بالای اینترنت داشته باشید، نیازی به بافرهای زیاد جهت پخش ویدئو ندارید. استفاده از بافر به زمان بارگیری اشاره می کند، یعنی زمانی که یک ویدئو متوقف می‌شود تا بتواند از طریق اینترنت مابقی آن ادامه پیدا کند.

به عنوان مثال، اگر از اینترنت فیبر نوری برای دانلود فیلم استفاده کنید، این امکان فراهم می شود که یک فیلم کامل 4K یا HD در عرض چند ثانیه دانلود شود.
در مثال زیر می بینید که دانلود کامل یک فایل مدیای بزرگ با حجم 6.5 گیگابایت بر اساس نوع اینترنت مورد استفاده، به طور متوسط ​​چقدر طول می کشد.
از طریق Dial-Up یا شماره گیری 11 روز،
از طریقDSL بین 1 تا 14 ساعت،
اینترنت کابلی حدود 1 دقیقه تا 14 ساعت،
اینترنت فیبر نوری حدود 1 دقیقه.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *